Powered By Blogger

Sabtu, 25 September 2010

Puppy Linux 5.1.1

tajuk harini adalah sama yang dinyatakan diatas.. siapa disini tahu tentang linux puppy?? ramai x tau kn.. linux puppy merupakan salah satu daripada beribu-ribu distro linux.. ia merupakan linux yang paling ringan sekali.. linux ini hanya memerlukan 128mb space.. dan boleh dioperasikan hanya menggunakan usb pendrive.. jadi stok komputer lama yang dah jahanam hdd boleh beroperasi menggunakan linux puppy..fungsi linux ini adalah untuk menghidupkan komputer2 lama yang menggunakan porcessor lama seperti pentium I..

eksperimen telah dilakukan dengan menggunakan chenta hati saya.. iaitu laptop sendiri.. waa.. aku berani2 je wat benda ni.. oleh kerana aku tidak berhasrat untuk install benda ni dalam lappy kesayangan.. aku menggunakan virtual box untuk mengoperasikan os ni..

aku menggunakan oracle virtual box yang boleh didownload pada cnet.com.. Alhamdulillah segala perkara berjalan dengan lancar.. ada la sedikit masalah yang terjadi.. besela noob cm aku ni.. bukan bidang aku kn ict ni.. sume ikut video aku download kt youtube je.. terima kasih youtube..


selepas menjalankan os ni dalam virtual box.. aku bagilah sedikit review pasal benda ni.. 1st tengok memang simple je interface dier.. lama gak aku godek2.. aku dapat gak la menggunakan internet melalui os ni.. so sape2 yang ada komputer lama kat umah yang da x ley pakai cubela manggunakan os ni kerana ia ringan dan dapat menjimatkan duit anda.. setakat permulaan belajar komputer dan nk kenal-kenal pasal pc ni amat dialu-alukan..

sori sangat aku x dapat nk bagi screenshot untuk os ni.. tenet lembab sangat la.. Insyaallah aku akan bagi screenshot untuk os ni dalam laptop aku..

huhu.. aku saje2 je gunakan os ni.. sebab aku suka mencuba benda baru.. banyak lagi distro linux ingin aku cuba.. besela mase mencemburui aku.. yang penting aku dapat install os ni melalui pendrive.. so sape2 yang lappy nye x ley boot pc.. aku just plug in pendrive.. set boot kepada usb flash.. automatik os ni dapat dijalankan.. ia dapat membuka fail2 dalam partition C,D dan partition2 lain dalam pc.. bergantung pada bape byk partition dalam pc anda.. ini dapat membantu meyelamatkan fail2 penting seperti esaimen dan sebagainya..

yang paling penting, belajar dan terus belajar.. sampai cni la karangan merapu aku kalu ni.. mungkin hari lain ada benda baru aku buat dan aku akan share ngn u all sume.. caiyok2..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan