Powered By Blogger

Selasa, 21 September 2010

Ubuntu 10.04

kali ini saya ingin menceritakan tentang os linux terbaru ini.. linux ubuntu 10.04.
aku mengenali linux sekian lama.. sejak tahun 2008 rasenye.. waktu itu aku ni agak heavy gamers gak la..
sume game kat laptop yang oleh support aku install..
oleh kerana aku sudah cuci tangan dalam dunia gamers dalam laptop sendiri.. jadi aku lebih fokus kepada penggunaan microsoft.. aku x suke microsoft sebenarnya kerana aku sudah puas dimarahi oleh abah kerana menyebabkan pc dirumah hang.. waktu 2 syok install game kat rumah..

jadi suatu ketika tertarik untuk menggunakan linux.. jadi aku download ubuntu 10.04 dari server linux dan terus install dalam laptop.. of course la aku wat dual boot.. kalau x naya la aku nyer esaimen dalam windows sume.,.

sebenarnya da sebulan aku menggunakan ubuntu ni.. so far so good.. banyak benda aku belajar dari benda ni.. berbanding gne xp dulu.. tau maen game je.. ak syorkan kat korang sume cube os ni.. free je pun.. x salah mencuba kan.. yang aku terkejut.. mase 2 saje2 tekan butang print mase menaip keje.. tetibe printer aku 2 respon dan terus print.. ak macam x percaya.. os ni x perlu install driver pun.. memang salute abes la..



nak kate aku terer memangla tidak.. windows dulu pun aku x reti gne command prompt.. memang x de harapan jadi hacker la ni.. tapi aku tau.. aku boleh belajar lagi coz aku minat sangat benda2 camni.. leka aku dalam dunia ubuntu ni.. betul cakap orang.. ubuntu ni seronok.. yang minat godek komputer memang aku rekemen la cuba.. kalau setakat g wat keje  mikrosof opis pastu men game aje.. rosak antar kedai format x payah la ye.. mesti u all ckp windows better than ubuntu..

lain orang lain pendapat.. terpulang pada diri masing-masing.. benda baru x salah cuba.. hisap dadah pun benda baru gak.. tapi jangan sesekali cuba.. benda baik boleh ikut,,, benda jahat dibuat jangan..

memperkenalkan ubuntu 10.04. seekor kucing hutan.. hahaha


huhu.. x la yang ni wallpaper je.. lucid lynx merupakan kod nama bagi ubuntu 10.04.. ubuntu ni os sebenarnya.. mcm microsoft ada windows.. apple ada mac.. linux ada ubuntu.. jadi pilihan di tangan anda,, tiap os ada kelebihan ada kekurangan.. kita sebagai manusia yang mengawal benda ni.. bukan benda ni mengawal kita.. sampai cni la karangan merapu aku pada hari ini.. ingin tahu lebih lanjut pasal ubuntu.. layari melayubuntu.blogspot.. kat sane la aku belajar pasal ubuntu ni.. kita sama2 membina komuniti melayubuntu disana..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan