Powered By Blogger

Khamis, 16 Disember 2010

Nikon D3100

salam semua.. entri kali ni adalah berkaitan dengan DSLR pilihan aku..
aku da pun melihat preview mengenai DSLR NikonD3100 ni..
sedikit sebanyak membantu aku dalam pemilihan dslr..



ye.. ni lah dier DSLR yang aku cakapkn ni.. Sebuah Nikon D3100
kenapa aku suka DSLR ni??
1st-aku suke Nikon.. X tau knp aku suke Nikon..
2nd-aku baru je terjebak dalam bidang fotografi ni.. mestila kene pakai entry-level dulu kan.. kalau da pakai pro-level takut x tau gune pulak..
3rd-harge dalam bajet aku.. bajet aku dalam RM2000-2200.. so DSLR ni berada dalam range bajet aku.. aku x nk modal banyak2 sebab aku bukannyer berduit sangat..
4th-aku masih banyak lagi benda kene belajar.. jadi gune DSLR ni mungkin membantu aku menguasai teknik fotografi..
5th-model baru.. DSLR ni announced pada bulan Ogos lagi tapi berjaya menarik perhatian aku pada bulan NOvember baru-baru ni..
6th-14mp cmos sensor dengan expeed 2.. aku x tau ape gunenyer benda ni tapi ia merupakan teknologi terbaru dan Nikon D3100 merupakan yang pertama gunekan expeed 2.

ini merupakan feature menarik yang terdapat pada DSLR ni..
D3100 Features
~ DX-format, 14.2 megapixel CMOS image sensor
~ New EXPEED 2 image processing engine: Provides enhanced movie recording, high-sensitivity performance and maximum image quality. EXPEED 2 maximises CMOS sensor performance for clear, lifelike images that exhibit vivid colours, reduced noise and smooth tonal gradations for outstanding photos and movies
~ High ISO (100-3200) sensitivity
~ 3.0-in TFT LCD
~ D-Movie – full HD (1920 x 1080) at 24fps movie clips
~ Live View with new AF-F mode and Scene Auto Selector
~ In-camera image and movie editing
~ Integrated Dust Reduction System

kelemahan model ni.. pada pendapat aku la..
3fps continous shooting.. bagi aku agak slow jugak la dibandingkan dengan DSLR lain.. tapi sebagai entry-level ia boleh dianggap munasabah jugak la.. sebab aku sendiri pun lum reti lagi nk snap high speed..

x de microfon jack.. ramai ckp yg ni merupakan kelemahan ketara bagi DSLR ni.. tapi bagi aku ia bukan masalah besar.. sebab ape?? jarang orang record video gune DSLR ni..


huhu.. sini saje la yang aku dapat karang.. nk panjang lagi pun aku x sentuh lagi DSLR ni.. apekan lagi nk mengetik butang shutter.. I LOVE U NIKON!! wait 4 me..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan